Bibliographie

  • John ANTONY, « “The Moment That I Dreaded and Hoped for”: Ambivalence and Order in Bernard Herrmann’s Score for Vertigo », The Musical Quarterly, vol. 85 n° 3, p. 516-544, 2001.
  • Jean-Pierre BERTHOMÉ, François THOMAS, Citizen Kane, Paris, Flammarion, 1992.
  • Jean-Pierre BERTHOMÉ, François THOMAS, Welles au travail, Paris, Cahiers du CinĂ©ma, 1992.
  • David J. BLONDELEVITCH, « North by Northwest: a case study of the Bernard Herrmann style », http://hitchcock.tv/essays/herrmann/herrcase1.html 
  • Royal S. BROWN, Overtones and Understones. Reading Film Music, Berkeley/Los Angeles/London, University of California Press, 1994.
  • Royal S. BROWN, « Entretien avec Bernard Herrmann », Cahiers du cinĂ©ma n° 18 Hors sĂ©rie, p. 24-27, 1995.
  • Graham D. BRUCE, Bernard Herrmann : Film music and narrative, Ann Arbor, UMI Research Press (1ère Ă©d. 1982), 1985.
  • Michel CHION, L’audio-vision. Son et image au cinĂ©ma, Paris, Nathan UniversitĂ© “fac CinĂ©ma”, 1990.
  • Michel CHION, La musique au cinĂ©ma, Paris, Fayard, 1995.
  • Michel CHION, Un art sonore, le cinĂ©ma, Paris, Cahiers du CinĂ©ma (1ère Ă©d. 2003), 2010.
  • David COOPER, Bernard Herrmann’s Vertigo. A Film Score Handbook, Westport, Greenwood Press, 2001.
  • David COOPER, David, Bernard Herrmann’s The Ghost and Mrs. Muir. A Film Score Guide, Lanham/Toronto/Oxford, The Scarecrow Press, 2005.
  • HerbĂ© DUMONT, William Dieterle. Un humaniste au pays du cinĂ©ma, CNRS/ CinĂ©mathèque française, 2002.
  • Jean-Pierre EUGENE, La musique dans les films d’Alfred Hitchcock, Paris Dreamland, 2000.
  • Laure GONTIER, Jason et les Argonautes, Paris, Dreamland, 2000.
  • Alfred HITCHCOCK,  François TRUFFAUT, Hitchcock-Truffaut (entretiens), Paris, Gallimard, 1993.
  • Youssef ISHAGPOUR, Orson Welles cinĂ©aste. Une camĂ©ra visible : II Les films de la pĂ©riode amĂ©ricaine, Paris, La DiffĂ©rence, 2001.
  • Bill KROHN, Alfred Hitchcock au travail, Paris, Cahiers du CinĂ©ma, 1999.
  • Luc LAGIER, Les Mille Yeux de Brian De Palma, Paris, Cahiers du cinĂ©ma, 2008.
  • Philippe LANGLOIS, « Le Jour oĂą la terre s’arrĂŞta. Bernard Herrmann et l’innovation sonore », http://lecranmusical.blogspot.fr/2008/10/bernard-herrmann-et-linnovation-sonore.html
  • StĂ©phane du MESNILDOT, La Mort aux trousses, Paris, Cahiers du CinĂ©ma/CNDP, 2008.
  • Jean ROY, Citizen Kane : Orson Welles, Paris, Nathan, 1989.
  • Martin SCORSESE, Entretiens avec Michael Henry Wilson, Paris, Cahiers du CinĂ©ma-Centre Pompidou, 2005.
  • Steven C. SMITH, A Heart at Fire’s Center. The Life and Music of Bernard Herrmann, Berkeley/Los Angeles/London, University of California Press (1ère Ă©d. 1991), 2002.
  • Donald SPOTO, La face cachĂ©e d’un gĂ©nie. La vraie vie d’Alfred Hitchcock, Paris, Albin Michel, 1989.
  • Jean-François TARNOWSKI, « Le prologue de Citizen Kane », La Revue du cinĂ©ma, n° 427, mai 1987.
  • Guy TESSEIRE, dossier Musique et cinĂ©ma : « Un coup de cymbale peut quelquefois (en guise de requiem pour Bernard Herrmann et quelques autres) », Positif n° 187, novembre 1976.
  • François TRUFFAUT, Journal de tournage de Fahrenheit 451, dans La Nuit amĂ©ricaine, Paris, Petite bibliothèque des Cahiers du cinĂ©ma, p. 181-185, 2000.
  • Joshua WALETZKY, Music from the Movies : Bernard Herrmann (DVD NaĂŻve, 2006).
  • Orson WELLES, Peter BOGDANOVICH, Moi, Orson Welles. Entretiens avec Peter Bogdanovich, Paris, Le Seuil, 1996.
  • Daniel WEYL, « Les Oiseaux. Arcanes du son », http://lecranmusical.blogspot.fr/2011/05/les-oiseaux.html
  • Lloyd WHITESELL, « Concerto macabre », The Musical Quarterly, vol. 88 n°2, p. 167-203, 2005.

Discographie sélective

Bandes originales des films
  • Citizen Kane [Welles, 1941] ; The Magnificent Ambersons [Welles, 1942], 1 cd Disconforme, 2002.
  • Welles Raises Kane (suite) ; The Devil and Daniel Webster [Dieterle, 1941] ; Obsession [De Palma, 1976], The London Philharmonic Orchestra, dir. B. Herrmann, 1 cd Unicorn-Kanchana, 1994, UKCD2065.
  • The Devil and Daniel Webster [Dieterle, 1941], 1cd Intrada, 2005.
  • Jane Eyre [Stevenson, 1943], Slovak Radio Symphony Orchestra, dir. Adriano, 1 cd Naxos, 2012.
  • Hangover Square [Brahm, 1945] + Citizen Kane [Welles, 1941], BBC Philharmonic, dir. Rumon Gamba, 1 cd Chandos, 2016.
  • The Ghost and Mrs Muir [Mankiewicz, 1947], Seattle Symphony Orchestra, 1 cd Varèse Sarabande, 1995.
  • The Day the Earth Stood Still [Wise, 1951], 1 cd 20th Century Fox Film Scores , 1993.
  • On Dangerous Ground [Ray, 1951], 1 cd Film Score Monthly, 2003.
  • The Egyptian [Curtiz, 1954],  cd La-La Land Records, 2015.
  • The Wrong Man [Hitchcock, 1956], 1 cd Film Score Monthly, 2006.
  • Psycho [Hitchcock, 1960] ; Vertigo [Hitchcock, 1958], 1 The Soundtrack Factory, 2016.
  • The Seventh Voyage of Sinbad [Juran, 1958], Royal Scottish National Orchestra, 1 disque Varèse Sarabande, 1980.
  • Vertigo [Hitchcock, 1958], dir. Muir Mathieson (1958), 1 cd Mercury, 1990. 
  • Vertigo [Hitchcock, 1958], dir. Joel McNeely, 1 cd Varèse Sarabande, 1996.
  • North by Northwest [Hitchcock, 1959], 1 cd Sony Music, 1995.
  • Journey to the Centre of the Earth [Levin, 1959], 1 cd Varèse Sarabande, 1997.
  • The Three Worlds of Gulliver [Sher, 1960], 1 cd Cloud Nine Records, 1993.
  • Mysterious Island [Endfield, 1961], 1 cd Cloud Nine Records, 1993.
  • Cape Fear [Thompson, 1962], dir. Elmer Bernstein, 1 cd MCA Records, 1991.
  • Jason and the Argonauts [Chaffey, 1963], 1 cd Intrada, 1999.
  • Marnie [Hitchcock, 1964], dir. Joel McNeely, 1 cd Varèse Sarabande, 2000.
  • Fahrenheit 451 [Truffaut, 1966], 1 cd Tsunami, 1995.
  • La MariĂ©e Ă©tait en noir [Truffaut, 1968]
  • The Battle of Neretva [Bulajic, 1969] + extraits de La MariĂ©e Ă©tait en noir, Fahrenheit 451
  • Sisters [de Palma, 1973], Southern Cross Records , s.d.
  • Obsession [de Palma, 1976] ; Sisters, 1 cd Music Box Records, 2016.
  • Taxi Driver [Scorsese, 1976], dir. Dave Blume, 1 disque Arista, 1976.
Anthologies
  • « Hitchcock et la musique » (Milan, 2001) : extraits de North by Northwest, Vertigo, The Trouble With Harry, Psycho, The Wrong Man, Marnie, Torn Curtain + interview de Bernard Herrmann (1970).
  • « Orson Welles and the Music » (Milan, 2015) : extraits de Citizen Kane, The Mangnificent Ambersons, Jane Eyre.
  • « The Fantasy Film World of Bernard Herrmann », dir. B. Herrmann et autres, 1 cd Cherry Red Records, 2016 : extraits de The 7th Voyage of Sinbad, The Day The Earth Stood Still, The Ghost and Mrs. Muir, Journey To The Center Of The Earth, Beneath The 12-Mile Reef, 1 disque Southern Cross, 1969.
  • « Bernard Herrmann Film Scores », dir. Elmer Bernstein, 1 cd Milan Records, 2004 : extraits de Citizen Kane (Suite), The Devil and Daniel Webster (The Devil’s Concerto*), The Man Who Knew Too Much, Cantata The Storm Clouds* (musique d’Arthur Benjamin), Psycho (Suite), The Wrong Man (Prelude), Vertigo (Love Scene), North By Northwest (Prelude), La MariĂ©e Ă©tait en noir, Fahrenheit 451 (Finale), Taxi Driver (A Night Piece for Orchestra) + une interview de Bernard Herrmann (1970).
  • « Bernard Herrmann. The Film Scores », dir. Esa-Pekka Salonen, 1 cd Sony, 1996 : extraits de* The Man Who Knew Too Much* (Prelude), Psycho (Suite), Marnie (Suite), North By Northwest (Prelude), Vertigo (Suite), Torn Curtain, Fahrenheit 451 (Suite), Taxi Driver (A Night Piece for Orchestra).
Ĺ’uvres originales de Bernard Herrman
  • The Wuthering Heights (opĂ©ra, 1951) : dir. Bernard Herrman, 1 cd Unicorn-Kanchana, 1993
  • The Wuthering Heights (opĂ©ra, 1951) : dir. Alain Altinoglu, 1 cd Accord, 2011.
  • Souvenirs de voyage (clarinette et quatuor Ă  cordes, 1967) ; Echoes (quatuor Ă  cordes, 1965), 1 cd Varèse Sarabande, 2005.
  • Moby Dick (cantate, 1938) ; Sinfonietta for Strings (1935), dir. Michael Schonwandt, 1 cd Chandos, 2011.
  • Silent Noon (1975, rĂ©vision de Aubade) ; For the Fallen. A Berceuse (1943) ; Currier & Ives Suite (1935) ; extraits de The Devil and Daniel Webster [Dieterle, 1941], dir. James Sedares, 1 cd Koch, 1994.

Do you notice a mistake?

IRCAM

1, place Igor-Stravinsky
75004 Paris
+33 1 44 78 48 43

opening times

Monday through Friday 9:30am-7pm
Closed Saturday and Sunday

subway access

Hôtel de Ville, Rambuteau, Châtelet, Les Halles

Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique

Copyright © 2022 Ircam. All rights reserved.