The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Documentation date
9 septembre 2019
Version
Max8-Untested
Status
valid
Validation date
19 novembre 2021
Documentalist
Manuel Poletti (Manuel.Poletti@ircam.fr)
Realisation
Manuel Poletti (Computer Music Designer)
Length
18 min
Upgrade motivation
Portage Max8
Comment
The role of the computer-music designer is to setup and mix the live-electronics.

Other Versions

Detailed Staff

viola

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Channel Details

Number of input channels
1
Number of output channels
6

Electronic Equipment List

Audio Equipment

1 HF System
HF System (Sennheiser)
1 DPA 4061
Condenser Microphones (DPA) - For alto
6 Loudspeaker
Loudspeakers (generic)
2 Stage monitor
Stage Monitors (generic)
2 subwoofer
Subwoofers (generic)
1 Digital Mixing Desk
Digital Mixers (generic)

Computer Music Equipment

1 MIDI booster
Booster (generic)
1 BCF 2000
MIDI Mixer (Behringer)
1 Sound Board
Sound Board (generic) - 6 separate outputs
1 Midi interface
MIDI Interfaces (generic)
1 Footswitch / Sustain Pedal
Footswitch / Sustain Pedal (generic)
1 MacBook Pro
Apple Laptops (Apple)
1 Max 8
Max (Cycling74)

Downloads

Fujikura-PrismSpectra-2019-Max8-Untested

Manuel Poletti

404.89 Mo

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Manuel Poletti

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532.97 Ko


Instructions

Prism Spectra now requires Max 8 (cycling74.com) and later version to run properly. All versions are included in a common folder architecture, under the form of a Max package. To install the package, either declare the folder from the Options/ File Preferences menu in Max, or drag the entire folder into /Documents/Max 8/ Packages folder.

Please download the documentation on this web page for instructions.

First read the Readme.

This documentation describes the procedures needed to install, setup and perform the live-electronics used in the piece. Although it refers to the original Max4 version it is still valid and applies to the latest (Max 8) current version.

 

Program Notes

Ma première idée était de créér un orchestre à cordes virtuel qui soit dirigé par le soliste. Je me disais que ce devait être le rêve de tout altiste !

Quelquefois, être un compositeur – sorte de génie dont le but est de réaliser le rêve d’un musicien – c’est un défi. Les membres de l’orchestre à cordes virtuel ont des problèmes d’« égo ». Parfois, ils n’obéissent pas au soliste, parfois, ils sont en retard, parfois, ils jouent beaucoup plus fort qu’ils ne devraient et, parfois, ils jouent faux... Dans ce cas, il s’agit donc vraiment d’un
orchestre virtuel !

J’ai également décidé d’ajouter une autre épaisseur à la pièce en utilisant l’électronique live semi-improvisée. Quand je travaillais dans le studio avec Manuel Poletti, je parlais de ces éléments électroniques comme d’« amis ». Je les ai conçus pour qu’ils se comportent comme des poissons dans un océan tropical. Parfois, ils nagent en banc à travers la pièce, parfois, ils s’élancent au loin comme de petits rayons de lumière entrant et sortant d’un corail ombrageux.

Tous ces sons sont générés en réponse au soliste. Ainsi l’alto contrôle presque tout.


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